H0 - DCC/ZVUK Elektrická lokomotiva Dm3 SJ / ROCO 7510006
Kód: 7510006RODetailní popis produktu
Novinka 2023 od firmy Roco
3-dílná elektrická lokomotiva Dm3 švédských státních drah.
■ Poprvé v originální verzi s paprskovými koly
■ Volně stojící vedení a zábradlí
■ Krátce spřažené části lokomotivy
■ Vysoká tažná síla díky dvěma motorům
■ V digitálním provozu s individuálně zapínatelnými světlomety a zadními světly
Bezprostředně po druhé světové válce dramaticky vzrostla potřeba švédské železné rudy. Pro přepravu těžkých rudných vlaků byly potřeba vhodné lokomotivy. Švédské státní dráhy (SJ) objednaly první dvojité lokomotivy řady Dm, z nichž první stroje byly dodány v roce 1953. Každá ze dvou částí lokomotivy byla vybavena pohonem zvedáku a čtyřmi spřaženými hnacími nápravami s paprskovými koly. Pět lokomotiv Dm bylo v letech 1960/61 vybaveno nově vyvinutými paprskovými koly typu "Motola 1960". Tyto výkonné lokomotivy mohly převážet vlaky o hmotnosti až 3200 tun přes náročnou „Malmbana“ Luleå-Kiruna-Narvik. Těžké vlaky se skládaly z 52 vagonů rudy. Každý z těchto 3nápravových vozů měl prázdnou hmotnost 20 t a bylo naloženo 80 t rudy. Koncem 60. let byly hmotnosti vlaků zvýšeny na 5000 t. Za tímto účelem byly některé stroje rozšířeny o další čtyřnápravovou středovou část bez kabiny řidiče a označenou jako Dm3.
3-teilige Elektrolokomotive Dm3 der Schwedischen Staatsbahn.
■ Erstmals in Ursprungsausführung mit Speichenrädern
■ Freistehende Leitungen und Griffstangen
■ Kurzgekuppelte Lokteile
■ Hohe Zugkraft durch zwei Motoren
■ Im Digitalbetrieb mit einzeln schaltbarem Spitzen- oder Schlusslicht
Unmittelbar nach dem Zweiten Weltkrieg nahm der Bedarf an schwedischem Eisenerz drastisch zu. Für den Transport der schweren Erzzüge wurden geeignete Lokomotiven benötigt. Die Schwedischen Staatsbahnen (SJ) bestellten die ersten Doppellokomotiven der Serie Dm, von denen die ersten Maschinen 1953 geliefert wurden. Jeder der beiden Lokteile war mit einem Blindwellenantrieb und vier gekuppelten Antriebsachsen mit Speichenrädern ausgerüstet. Fünf Lokomotiven Dm wurden 1960/61 mit den neu entwickelten Speichenrädern der Bauart „Motola 1960“ ausgestattet. Diese starken Lokomotiven konnten Erzzüge von bis zu 3.200 t über die anspruchsvolle „Malmbana“ Luleå–Kiruna–Narvik befördern. Die schweren Züge bestanden aus 52 Erzwagen. Jeder dieser 3-achsigen Wagen hatte ein Leergewicht von 20 t und wurde mit 80 t Erz beladen. Ende der 1960er-Jahre wurde die Erhöhung der Zuggewichte auf 5.000 t umgesetzt. Dafür wurden einige Maschinen um ein weiteres, führerstandloses, vierachsiges Mittelteil erweitert und als Dm3 bezeichnet.
Doplňkové parametry
Kategorie: | H0 - Elektrické lokomotivy |
---|---|
? Měřítko: | H0 |
? Žel. správa: | SJ Švédsko |
? Epocha: | III, IV |
? Dekodér: | zvukový SOUND |
Stát: | Švédsko |
? Výrobce: | ROCO |
V prodeji od: | Novinka 2023 |
? Sklad u výrobce: | skladem 18.11.24 |
VIDEO novinky Roco 2023 v češtině
Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.